Μάκη άλλο η νανοτεχνολογία, άλλο η νανοδημοσιογραφία
Καμία δουλειά δεν είναι ντροπή. Αρκεί να είσαι ειλικρινής γι’ αυτό που κάνεις. Δεν μπορεί να είσαι πόρνη και να λες πως είσαι μελετητής της σεξουαλικής συμπεριφοράς των ανθρώπων. Όπως δεν μπορείς να κάνεις τηλεμάρκετινγκ και να λες πως είσαι δημοσιογράφος.Μέχρι που πείραξα τα γιλεκάκια του. Αυτά τα υπεργιλέκα που και νεκρούς ανασταίνουν. Όταν η εφημερίδα τα ΝΕΑ τη δεκαετία του 70, έγραφε για το θαυματουργό «νερό του Καματερού», ο Μάκης νομίζω ήταν σκιτσογράφος στο συγκρότημα. Κι αν δεν ήταν, σίγουρα θα θυμάται αυτή την απάτη που στήθηκε με ευθύνη των τεράτων της δημοσιογραφίας της εποχής.
Αποφασίσαμε λοιπόν να κάνουμε μια εκπομπή για το σύγχρονο νερό του Καματερού. Για όλες αυτές τις διαφημίσεις που χρησιμοποιώντας επιστημονικοφανείς όρους (DNA, όζον, μικροτεχνολογία, συχνότητες, πρωτείνες κλπ) παραπλανούν τον κόσμο. Εμφανίζονται ως θαυματουργά προϊόντα των οποίων οι διανομείς για να μην μηνυθούν γράφουν με ψιλά γράμματα στην οθόνη πως το προϊόν ούτε θαυματουργό είναι, ούτε ιατρικό. Αλλά ποιός απελπισμένος θα δει τα ψιλά γράμματα, όταν μπροστά του με μεγάλα, εμφανίζεται η σωτηρία του; Πόσο μάλλον ο ίδιος ο Τριανταφυλλόπουλος.
Ανάμεσα στα προϊόντα που εξετάσαμε στην εκπομπή ήταν οι μηχανές όζοντος, τα γνωστά βιονικά βραχιολάκια και τα γιλέκα «νανοτεχνολογίας». Τα βραχιολάκια τα πήγαμε σε εργαστήριο συχνοτήτων όπου δείξαμε πως δεν έχουν και δεν εκπέμπουν κανενός είδους συχνότητα. Καταγράψαμε επίσης την μαρτυρία ενός φίλου ο οποίος φόραγε για καιρό ένα τέτοιο βραχιόλι και ο οποίος έλεγε πώς λειτούργησε πάνω του. Για τα νανογιλέκα κάναμε κάτι πιο απλό. Όπως είπαμε στην εκπομπή δώσαμε σε έναν άλλο φίλο ο οποίος πιστεύει σε βιοσυχνότητες και τέτοιες θεωρίες, να φορέσει ένα γιλεκάκι εμπορίου λέγοντάς του πως ήταν νανογιλέκο. Δεν ήταν ούτε του Μάκη ούτε κανενός άλλου. Το πήραμε από κινέζικο μαγαζί 5 ευρώ. Σκοπός ήταν να δούμε αν ο φίλος, που ήταν ο μοντέρ μας Χρήστος Τσατσάνης, θα έπεφτε θύμα αυθυποβολής. Στη συνέχεια καταγράψαμε τι ένοιωσε, πριν του αποκαλύψουμε ότι το γιλέκο ήταν από καλάθι και όχι από εργαστήριο νανοτεχνολογίας. Το όνομα του Χρήστου μπήκε κάτω από τη συνέντευξή του, όπως μπήκε και στο τίτλους της εκπομπής. Δηλαδή δεν το έκρυψε κανένας, ούτε είπε πως ο Χρήστος είναι πυρηνικός φυσικός και όχι μοντέρ.
Και εκεί ακριβώς μια μεγάλη μύγα κάθισε στον Μάκη ο οποίος μυγιάστηκε. Αφιέρωσε εκπομπή ολόκληρη για να αναφερθεί σε μας που δεν αναφερθήκαμε σε αυτόν. Κακώς δεν αναφερθήκαμε επώνυμα τώρα που το σκέφτομαι.
Ο Μάκης Τριανταφυλλόπουλος, χρησιμοποιεί την ιδιότητά του, τη φήμη του, την αναγνωρισιμότητά του από το 2011, για να προωθεί ένα γιλέκο, που καμιά σχέση δεν έχει με νανοτεχνολογία όπως μπορείτε να διαπιστώσετε και σε εξειδικευμένο site για τη νανοτεχνολογία (δείτε εδώ http://www.nano.gr/nanotechnology_detail.asp?iArt=341&iType=94). Ακόμη και αν το γιλέκο ήταν από υλικά νανοτεχνολογίας, δεν θα είχε καμιά θεραπευτική επίδραση στον οργανισμό. Η νανοτεχνολογία θα το βοηθούσε απλώς να πλένεται πιο εύκολα (να ιδέα για μπίζνα Μάκη, σώβρακα από το υλικό του γιλέκου). Αυτό το γιλεκάκι ο Μάκης Τριανταφυλλόπουλος, το προωθούσε από τις εκπομπές του στο ALTER αρχικώς. Ηθοποιοί, αθλητές, τραυματισμένοι, απελπισμένοι, παρέλαυναν από το πάνελ του Μάκη για να εξυμνήσουν το γιλέκο. Και ο Μάκης με ύφος τηλεπάστορα που ανακάλυψε την φώτιση και πρέπει οπωσδήποτε να τη μεταδώσει, έστηνε εκπομπές και εκπομπές με γιλέκα. Έστησε και e-shop στο site του που πουλούσε γιλέκα. Τριακόσια ευρώ το ένα. Χιλιάδες οι άνθρωποι που συνωστίζονται για ένα γιλέκο. Όταν το παραλαμβάνουν βέβαια, παίρνουν και ένα χαρτί για νομικούς λόγους που λέει πως το γιλέκο δεν έχει θεραπευτικές ιδιότητες ή αποτελέσματα. Αλλά ποιός βλέπει το χαρτί όταν έχει δει τον ίδιο τον Μάκη σε ρόλο τηλεμάρκετινγκ;
Αλλά αφού ο Μάκης το θέλει ας δούμε λίγο την ιστορία του γιλέκου. Το γιλέκο αυτό κατασκευάστηκε αρχικώς από την εταιρεία FIR TEX. Ήταν ένα γιλέκο που όπως έλεγαν κατασκευάστηκε με ειδικές προδιαγραφές. Όπως ακριβώς και τα βιοβραχιόλια υποσχέθηκε πολλά. Η εταιρεία έλεγε πως είναι από κεραμικά υλικά αλλά αυτό έχει μικρή σημασία. Και τσίγκινο να ήταν σημασία έχει πως για νομικούς λόγους η εταιρεία λέει για το γιλέκο της:
«Το FIR-TEX είναι ιδιαίτερο, το FIR-TEX δεν είναι ένα απλό υλικό που κυκλοφορεί στην αγορά, το FIR-TEX είναι ΜΟΝΑΔΙΚΟ και αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί άνθρωποι να υπερβάλλουν ως προς τα δυνατά οφέλη που το FIR-TEX μπορεί να προσφέρει και να προβούν σε αβάσιμους ή ψευδείς ισχυρισμούς τους οποίους η FIR-TEX απορρίπτει κατηγορηματικά»
Το γιλέκο αυτό στην Ελλάδα έφεραν οι αδελφοί Ψιψίκα από την Ημαθία. Γρήγορα όμως αυτονομήθηκαν από την FIR TEX. «Ανακάλυψαν» τα δικά τους γιλέκα, αγοράζοντας ύφασμα από προμηθευτή και ράβοντάς τα σε τρίτη χώρα. Στη συνέχεια τα εισάγουν στην Ελλάδα και κάνουν θαύματα. Σε πωλήσεις σίγουρα. Η εταιρεία των αδελφών Ψιψίκα λέγεται ΒΙΟΤΕΚ και έχει έδρα το 17ο χιλιόμετρο της Εθνικής οδού Αθηνών Λαμίας (Πηγών 35). Συμπτωματικά η έδρα της εταιρείας είναι τα κτήρια όπου στεγάζεται ο Μάκης Τριανταφυλλόπουλος και το zougla.gr. Από τον πρώτο όροφο του κτηρίου, γίνεται η διανομή των γιλέκων που έχουν σήμα κατατεθέν το NANOBIONIC.
Υπήρξε μάλιστα πόλεμος μεταξύ της FIR TEX εναντίον της NANOBIONIC. Η FIR TEX δημοσιοποίησε πως καμία σχέση δεν έχει με τα γιλέκα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Όπως και να ‘χει, οι αδελφοί Ψιψίκα, με ορμητήριο τα γραφεία του Μάκη προωθούν τα γιλέκα τους σε όλη την Ελλάδα.
Ας δούμε κάποια ακόμη πραγματικά γεγονότα. Όταν ο ALTER κατέρρεε, ο Μάκης έκανε εκπομπές παρουσιάζοντας τα θαυματουργά γιλέκα. Το site του έγινε μαγαζί πώλησης γιλέκων. Στο Extra 3, έχει εκπομπή για να καταθέτει «επιστημονικές» απόψεις για το πόσο αποδεκτά επιστημονικά είναι τα γιλέκα. Κατέθεσε μάλιστα την μαρτυρία του καθηγητή του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης Dinu Ghezzo ο οποίος βρήκε το γιλέκο εξαιρετικό. Αν γκουγκλάρετε το όνομα θα δείτε πως πραγματικά ο κύριος αυτός είναι καθηγητής στη Νέα Υόρκη, αλλά Μουσικής. Ένας άλλο επιστημονικός σύμβουλος της εταιρείας είναι γιατρός ορθοπαιδικός. Φαντάζομαι πως κάποια στιγμή θα καταθέσει κάποια μελέτη πως το γιλέκο κάνει πιο ανθεκτικά τα κόκαλα. Αλλιώς πρέπει να διαγραφεί από τον Ιατρικό Σύλλογο.
Αν τελικώς ο Μάκης έχει τέτοιο καημό με την προώθηση γιλέκων, γιατί δεν έκανε αυτή τη δουλειά από την αρχή αφήνοντας ήσυχη τη δημοσιογραφία; Ίσως να ήταν καλύτερα για όλους. Και τώρα που είπαμε την ιστορία με απλά λόγια, πρέπει να απαντήσει ο Μάκης σοβαρά αν έχει κάποια συμφέροντα από τη προώθηση των γιλέκων. Ας είναι έστω και συμφέρον υγείας. Μπορεί κάτι να γιάτρεψε με το γιλέκο ή την νανοβιονική μπαντάνα, το μποξεράκι έστω και έγινε γιλεκομαχητής.
Σε ό,τι αφορά την ουσία της υπόθεσης, αυτό που κάνει ο Τριανταφυλλόπουλος είναι πέρα από κάθε έννοια δεοντολογίας και δημοσιογραφικής λειτουργίας. Το ΕΣΡ και οι Αρχές για την διασφάλιση του καταναλωτή πρέπει να περέμβουν στις εκπομπές απαιτώντας να μπει το σήμα «εκπομπή τηλεμάρκετινγκ» γιατί παραπλανούν τον κόσμο και εμφανίζονται ως ενημερωτικές.
Αυτά για ξεκίνημα. Α, και επειδή ο Μάκης είπε κάτι για μαϊμού εκπομπή εννοώντας «το Κουτί της Πανδώρας», να του επισημάνω πως μαϊμού εκπομπές είναι αυτές που γίνονταν από τη Συρία με τον ίδιο να εμφανίζεται πως είναι στον πόλεμο του Ιράκ και να δηλώνει «πολεμικός ανταποκριτής».
Το θέμα μου ωστόσο ξαναλέω δεν αφορούσε τον Μάκη αλλά την παραπλάνηση του κοινού. Ο Μάκης μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. Ακόμη και να πλασάρει νανοβιολογικά προφυλακτικά ON CAMERA. Δεν με απασχολεί. Να μην μπερδεύει μόνο την νανοτεχνολογία με την νανοδημοσιογραφία.
Υ.Γ. όσο για την προσφυγή του Μάκη στον κουμπάρο του Πρόεδρο της ΕΡΤ την αφήνω ασχολίαστη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου