Σάββατο, 31 Μαΐου 2014

Ισπανία: Οι Podemos η έκπληξη των ευρωεκλογών






Από την ιστοσελίδα Real.gr

To απόγευμα της 15ης Μαϊου 2011, σαν από το πουθενά, χιλιάδες Ισπανοί πολίτες ξεχύθηκαν στους δρόμους και γέμισαν τις πλατείες πενήντα πόλεων της χώρας. Ορισμένοι παρέμειναν εκεί για μήνες.
Το σύνθημα δόθηκε από την οργάνωση «Πραγματική Δημοκρατία Τώρα», μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Στη συνέχεια, ο ένας ενημέρωνε τον άλλο. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το κίνημα 15-Μ. Ελάχιστα μέσα ενημέρωσης το είχαν προβλέψει. Οσο για τα πολιτικά κόμματα, δεν είχαν καταλάβει τίποτα.
Τρία χρόνια αργότερα, το “Podemos” (Μπορούμε), ένα κόμμα που αποτελεί τη συνέχεια εκείνου του κινήματος, αναδείχθηκε η τέταρτη πολιτική δύναμη της χώρας. Ούτε αυτό το είχε προβλέψει κάποιος, δημοσιεύει η El Pais.
Το “Podemos” ενεγράφη στους εκλογικούς καταλόγους πριν από τρεις μήνες, ύστερα από μια έντονη συζήτηση στους κόλπους του για το αν έπρεπε να συνεχίσει να κινείται στον δρόμο ή να δοκιμάσει την τύχη του στους θεσμούς.
Δεν έχει κεντρικό πολιτικό συμβούλιο ούτε μέλη. Θα έχει όμως πέντε ευρωβουλευτές, αφού έλαβε 1,2 εκατομμύρια ψήφους. Αν αυτή η επιτυχία επαναληφθεί στις βουλευτικές εκλογές του 2015, το κόμμα αυτό θα είναι το κλειδί για τον σχηματισμό διοικήσεων στους δήμους ή τις αυτόνομες περιοχές.
«Γεννηθήκαμε πρακτικά στο δρόμο», λέει ο 30χρονος Ινίγο Ερεχόν, διδάκτωρ πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης και υπεύθυνος της εκστρατείας του κόμματος. «Μέχρι στιγμής είμαστε μια ομάδα, όχι ένα κόμμα. Τώρα πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία συγκρότησής μας σε πολιτικό κόμμα».
Μέχρι τώρα, οι αποφάσεις λαμβάνονταν με ομοφωνία, εκπρόσωποι δεν υπήρχαν ή εναλλάσσονταν συνεχώς για να αποφεύγονται οι προσωπικοί ανταγωνισμοί και τα μέλη της ομάδας απέρριπταν την αντιπροσωπευτική δημοκρατία.
Ατυπος ηγέτης ήταν ο Πάμπλο Ιγκλέσιας, καθώς μπορούσε να προβάλλει τις θέσεις του κινήματος από την εκπομπή του στην τηλεόραση. Αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει.
Ο 35χρονος Ιγκλέσιας ξεκίνησε την πολιτική του καριέρα σε ηλικία 14 ετών, στην Κομμουνιστική Νεολαία. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες και πολύ γρήγορα άρχισε να ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και να λαμβάνει μέρος στα κινήματα κατά της παγκοσμιοποίησης.
Μια σύντομη εκδοχή του διδακτορικού του λέγεται «Ανυπάκουοι». Ο Ιγκλέσιας μελέτησε το φαινόμενο των Ζαπατίστας, ίδρυσε οργανώσεις όπως «Νεολαία χωρίς μέλλον» και ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο.
Θα μπορούσε να είναι ένας θεωρητικός της Αριστεράς, ένας γενειοφόρος καθηγητής που κινείται σε ακαδημαϊκούς κύκλους. Κατέληξε όμως να γίνει ένας ειδικός της πολιτικής επικοινωνίας και το κεντρικό πρόσωπο ενός νέου κινήματος.
Οποιος τον χαρακτηρίζει προϊόν της τηλεόρασης κάνει λάθος, σχολιάζει η El Pais. «Πειραματιζόμαστε με την πολιτική επικοινωνία μέσα από το κυριότερο μέσο πολιτικής κοινωνικοποίησης που είναι η τηλεόραση», λέει ο ίδιος.
«Αυτά που μάθαμε από τη La Tuerka τα εφαρμόζουμε στη μεγάλη οθόνη». Η La Tuerka ήταν ένα πρόγραμμα που ο Ιγκλέσιας και οι συνεργάτες του (καθηγητές και φοιτητές από το Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης) μετέδιδαν στο παρελθόν από το Διαδίκτυο και μικρά τηλεοπτικά κανάλια. Εκεί εκπαιδεύτηκε ο Ιγκλέσιας ως παρουσιαστής και άνθρωπος της τηλεόρασης.
Το πέρασμά του στα μεγάλα κανάλια ήταν από την αρχή επιτυχημένο: μπορούσε να επιχειρηματολογήσει, ήταν άνετος μπροστά στην κάμερα, λάμβανε άνετα μέρος σε συζητήσεις. Και το μήνυμά του ήταν σκληρό, αλλά καθαρό. Με αποδέκτες τα θύματα της οικονομικής κρίσης και τη μεσαία τάξη που είδε τα εισοδήματά της να εξαφανίζονται.
Ο Ιγκλέσιας ταξίδεψε στην Ιταλία, το Μεξικό, την Ελβετία, τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Ερεχόν δίδαξε στο Κίτο του Ισημερινού. Ο Χουαν Κάρλος Μονεδέρο, ένας από τους ιδρυτές και ιδεολόγους του “Podemos”, υπήρξε για εννιά μήνες σύμβουλος του πρώην προέδρου της Βενεζουέλας Ούγκο Τσάβες. Και στη χώρα αυτή, άλλωστε, υπάρχει ένα κόμμα που λέγεται “Podemos”.
Ο ίδιος παραπονιέται ότι όλοι τον ρωτούν για την εμπειρία του στη Βενεζουέλα και κανείς δεν ενδιαφέρεται για την περίοδο που έζησε στη Γερμανία και την εργασία του για τη διάλυση της Γερμανικής Λαοκρατικής Δημοκρατίας.
«Οποιος λέει πως θέλουμε να μετατρέψουμε την Ισπανία σε Βενεζουέλα είναι ηλίθιος», σημειώνει. Το όραμά του είναι το εξής: «Θέλουμε να γίνουμε το κλειδί για τη συγκρότηση ενός ευρέος μετώπου όπως στην Ουρουγουάη, η γέφυρα ανάμεσα σε κόμματα και κοινωνικά κινήματα που θα μας επιτρέψει να επανεφεύρουμε τη δημοκρατία. Αυτό συνέβη στη Βολιβία, τη Βενεζουέλα και τον Ισημερινό».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Παρασκευή, 30 Μαΐου 2014

Τα σχολεία έχουν μέλλον;


Ευτυχώς υπάρχουν άοκνοι συνάδελφοι που διαβάζουν τα σχέδια του ΟΟΣΑ απ' το πρωτότυπο και μας απαλλάσσουν από ένα επίπονο ψάξιμο. Αναρωτιούνται οι εγκέφαλοι του ΟΟΣΑ αν τα Σχολεία έχουν μέλλον στο οικονομικό περιβάλλον που σχεδιάζει.....  ποιος πάλι; ο ΟΟΣΑ. 

Όπως φαίνεται ο ΟΟΣΑ τρέχει. 

Εμείς τρέχουμε όσο χρειάζεται για να σώσουμε τα παιδιά μας ;;;;;;;

 

Do schools have a future?

The story begins with the future of schools. 

In 2001, the OECD suggested six potential scenarios for the future. ‘Distilling the infinite range of possible futures into a limited number of polar “types”, however, stimulates consideration of the strategic choices to be confronted and the principal dimensions of change. 

The scenarios invite the questions: a) how probable, and b) how desirable, each is.’ (OECD, 2001:77).

These have been revisited and recast a decade later but rest on similar assumptions and projections.

Scenario 1.a: "Bureaucratic School Systems Continue

Scenario 1.b "Teacher exodus - The 'meltdown scenario'

2. RE-SCHOOLING

Scenario 2.a "Schools as Core Social Centres

Scenario 2.b "Schools as Focused Learning Organisations"

3. DE-SCHOOLING

Scenario 3.a "Learning Networks and the Network Society"

Scenario 3.b "Extending the Market Model

 

Τα  σχολεία έχουν μέλλον; 

Το θέμα μας  είναι το μέλλον των σχολείων. 

Το 2001 ο ΟΟΣΑ πρότεινε έξι πιθανά σενάρια για το μέλλον τους . «Από την άπειρη ποικιλία των πιθανών μελλοντικών εξελίξεων σε έναν περιορισμένο αριθμό  πολικών "τύπων"». 

Ωστόσο, εγείρεται το θέμα της εξέτασης των στρατηγικών επιλογών που πρέπει να αντιμετωπιστούν και οι κύριες διαστάσεις της αλλαγής. 

Τα σενάρια επιφέρουν  τις παρακάτω ερωτήσεις: 

α) πόσο πιθανός, και β) πόσο είναι επιθυμητός, ​​κάθε "τύπος"»(ΟΟΣΑ, 2001:77).. 

Αυτά έχουν αναθεωρηθεί και να αναδιατυπωθεί μια δεκαετία αργότερα, αλλά στηρίζονται σε παρόμοιες υποθέσεις και προβλέψεις. 

Σενάριο 1.α: γραφειοκρατικά συστήματα σχολείων συνεχώς

Σενάριο 1.β "Έξοδος" Δασκάλων  - Το «σενάριο της κατάρρευσης»

2. ΕΠΑΝΑ-ΦΟΙΤΗΣΗ 

Σενάριο 2.α Σχολεία ως πυρήνας Κοινωνικών Κέντρων  

Σενάριο 2.β Σχολεία Εστιασμένα σε Οργανισμούς  Μάθησης 

3. Απο - σχολειοποίηση  

Σενάριο 3.α Δίκτυα Μάθησης και Κοινωνικά Δίκτυα 

Σενάριο 3.β Επέκταση του Μοντέλου Αγοράς

Καλούμε όλους στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας


Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014


ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΜΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ  ΣΤΙΣ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΕΣ – ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ

 


Σε ομηρία κρατά η κυβέρνηση εδώ και 11 μήνες τους εκπαιδευτικούς 50 ειδικοτήτων της ΤΕΕ που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα από τις 22 Ιουλίου 2013. Για 1708 εκπαιδευτικούς για τους οποίους έχει παραταθεί μεν η διαθεσιμότητα, επικρατεί ακόμα αβεβαιότητα για την τοποθέτησή τους σε νέες θέσεις. Ενώ 85 εκπαιδευτικοί για τους οποίους έχει διακοπεί η μισθοδοσία από 22/3/14, οδηγούνται σε απόλυση χωρίς να δημοσιευτεί η απόφαση σε ΦΕΚ, στερώντας τους μέχρι σήμερα ακόμα και την άσκηση των νομίμων δικαιωμάτων τους. Έχουμε επανειλημμένα καταγγείλει πως η μέχρι τώρα διαχείριση του θέματος από την κυβέρνηση θα οδηγήσει σε εκατοντάδες απολύσεις εκπαιδευτικών.

Οι δραματικές συνέπειες της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών καταγράφηκαν με τραγικό τρόπο και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Χιλιάδες ώρες χαμένες, χιλιάδες μαθητές χωρίς εκπαιδευτικούς ολόκληρη τη χρονιά, ακόμα και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Ακόμα και ωρομίσθιοι εκπαιδευτές των ΙΕΚ καλούνται να  διδάξουν και να εξετάσουν τους μαθητές των ΕΠΑΛ!!

Απαιτούμε να μη γίνει καμιά απόλυση εκπαιδευτικού και να προκηρυχθούν άμεσα όσες επιπλέον θέσεις απαιτούνται ώστε να μην απολυθεί κανείς εκπαιδευτικός από το σύνολο των 1793 εκπαιδευτικών που είναι σε διαθεσιμότητα ή υπό απόλυση. Απαιτούμε την επαναφορά όλων των ειδικοτήτων και των τομέων που καταργήθηκαν.

Συνεχίζουμε τον αγώνα μας και την κοινή δράση με όλους τους εργαζόμενους στο δημόσιο και ιδιαίτερα με τους άλλους κλάδους που πλήττονται από τις διαθεσιμότητες – απολύσεις (σχολικούς φύλακες, καθαρίστριες υπ. οικονομικών κ.λπ.).

Καλούμε όλους στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας, την ΠΕΜΠΤΗ 5 Ιουνίου στις 6.30 μ.μ. στην Πλατεία Κλαυθμώνος και πορεία προς το Σύνταγμα.

Επίσης καλούμε σε συγκέντρωση αλληλεγγύης έξω από τον Άρειο Πάγο, την Τρίτη 10/6/14 στις 9 π.μ., ημέρα που θα εκδικάζεται η προσφυγή του δημοσίου ενάντια στην δικαστική απόφασης που δικαίωσε τις καθαρίστριες του Υπ. Οικονομικών.

 

Guardian.Αξιολόγηση από την ηλικία των 4 ετών.


Guardian.Αξιολόγηση από την ηλικία των 4 ετών.

 

Richard Adams: Brighton - Κυριακή 20 Απρίλη 2014

Οι εκπαιδευτικοί σκέφτονται να κάνουν μποϊκοτάζ κατά του ελέγχου των τετράχρονων παιδιών.

Η Εθνική Ένωση Εκπαιδευτικών (NUT) στη διάσκεψή της συζητά κινήσεις για να επικρίνει το σχέδιο (που προβλέπει να γίνεται) «αρχική εκτίμηση (ή αξιολόγηση)» της ικανότητας στη γραφή και στην αριθμητική.

Τα σχέδια της κυβέρνησης για την εξέταση των παιδιών από την ηλικία των τεσσάρων, αμέσως μόλις ξεκινήσει η επίσημη εκπαίδευση, θα μπορούσαν να αμφισβητηθούν από τους εκπαιδευτικούς σε μια μαζική εκστρατεία της μη συμμόρφωσης.

Μία πρόταση που πρέπει να συζητηθεί από την Εθνική Ένωση Εκπαιδευτικών στο ετήσιο συνέδριο στο Μπράιτον υποστηρίζει ότι δίνεται υπερβολική έμφαση στην αξιολόγηση, η οποία αναγκάζει τα παιδιά και τους δασκάλους να προετοιμαστούν για τις δοκιμές. Αυτό με τη σειρά του δημιουργεί ένα νοσηρό περιβάλλον ανταγωνισμού και προκαλεί ένα αίσθημα ανεπάρκειας στα παιδιά και πίεση από τους γονείς.

Το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να εφαρμόσει μια «αρχική εκτίμηση» της ανάγνωσης και αριθμητικής για παιδιά που μόλις αρχίζουν τις τάξεις υποδοχής, στις περισσότερες περιπτώσεις, στην ηλικία των τεσσάρων, από το 2016 και μετά.

Ο στόχος δεν είναι να δοκιμάσει τα παιδιά , αλλά για να μετρήσει τις ικανότητές τους κατά την έναρξη της σχολικής εκπαίδευσης και να επιτρέψει μια καλύτερη μέτρηση της προόδου. Αλλά η NUT (National Union of Teachers) λέει ότι η αξιολόγηση θα γίνει αναπόφευκτα το επίκεντρο για τους γονείς και τους δασκάλους και θα διακόψει τη μετάβαση του παιδιού σε πλήρη σχολική εκπαίδευση σε μια κρίσιμη στιγμή .

 Ο Hazel Danson, μέλος της εκτελεστικής (επιτροπής) της NUT, δήλωσε ότι οι εκπαιδευτικοί παρακολουθούσαν ήδη την αξιολόγηση των ικανοτήτων κάθε παιδιού μέσα από το στάδιο της θεμελίωσης τα πρώτα χρόνια.

«Αυτό δεν σχετίζεται μόνο με το ότι η Ένωση κάνει θόρυβο για κάτι, σχετίζεται με την ανάπτυξη του παιδιού, είναι επικίνδυνο αυτό που θα μπορούσε να συμβεί», δήλωσε ο Danson. «Αν γίνει κατανοητό στους γονείς, πιστεύω ότι θα πάρουμε μεγάλη γονεϊκή υποστήριξη και την υποστήριξη ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας (για παιδιά) πρώιμης ηλικίας».

Ο Danson υποστήριξε ότι η εκτίμηση των ικανοτήτων των παιδιών στην ηλικία των τεσσάρων ήταν εξαιρετικά δύσκολη και πολλά θα εξαρτηθούν από τον τρόπο που η DfE θα αποφασίσει να χρησιμοποιήσει την (αξιολόγηση-εκτίμηση) για τον έλεγχο βάσης.

Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας είπε: «Σύμφωνα με τις προτάσεις μας για τη βελτίωση της λογοδοσίας στην πρωτοβάθμια, τα σχολεία θα κληθούν να λογοδοτήσουν είτε για το κατά πόσο εξασφάλισαν αν όλα τα παιδιά έχουν σημειώσει επαρκή πρόοδο από την υποδοχή μέχρι το τέλος του δημοτικού σχολείου, ή για την εξασφάλιση ότι τουλάχιστον στο 85% έχει επιτευχθεί το αναμενόμενο επίπεδο στην ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά. Θέλουμε να δούμε όλα τα παιδιά που τελείωσαν το δημοτικό σχολείο με ένα καλό επίπεδο της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών, έτσι ώστε να μπορούν να ευδοκιμήσουν σε σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».

Για να συζητηθεί η πρόταση η NUT αναλαμβάνει εκστρατεία εναντίον των νέων δοκιμών, με τροποποίηση στο ψήφισμα καλεί σε «μαζική εκστρατεία μη συμμόρφωσης».

Επειδή οι τυχόν δοκιμές θα έχουν νομοθετική ισχύ, η NUT καλεί τα μέλη της σε ψηφοφορία για να πραγματοποιήσουν το μποϊκοτάζ.

Το 2010 τυποποιημένες δοκιμές για 10 και 11 ετών ήταν το αντικείμενο της ευρείας άρνησης από τους δασκάλους, και στα μέσα της δεκαετίας του 1990 υπήρξε μια μακρόχρονη άρνηση σε ανάλογες δοκιμές για παιδιά επτά ετών.

Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014

Πρόκειται για πογκρόμ εναντίον του μαθητικού δυναμικού των Λυκείων.


Πρόκειται για πογκρόμ εναντίον του μαθητικού δυναμικού των Λυκείων.

Όποιος σας πει "δεν είναι έτσι ακριβώς, υπερβάλλετε" σταθείτε με πολύ καχυποψία απέναντί του.

Ή άσχετος είναι και θέλει να παραστήσει τον ξύπνιο, ή πληρώνεται απ' τον Αρβανιτόπουλο απευθείας.

Και στις δύο περιπτώσεις είναι επικίνδυνος.

Φαίνεται πως αισθάνονται τόσο δυνατοί οι υπουργοί, που δεν ενδιαφέρονται ούτε για τα προσχήματα.

Η περιβόητη και πολυαναμενόμενη τράπεζα θεμάτων άνοιξε και μείναμε όλοι με τα στόματα ανοιχτά !!

Ευτυχώς υπάρχουν άοκνοι συνάδελφοι όλων των ειδικοτήτων, που φτιάχνοντας "συνεργεία" ψαξίματος των θεμάτων, μας βοήθησαν να καταλάβουμε το μέγεθος της απάτης και της αλητείας του Υπουργείου.

Είναι κοφτερά  σαν τσεκούρια αυτά τα θέματα.

Η Βιολογία, επί παραδείγματι, που είναι πραγματικό αγκάθι λόγω της τεράστιας ύλης, αποτελεί κραυγαλέο παράδειγμα Σκόπιμης θα έλεγα προχειρότητας. Μέχρι κι εγώ, μόνη μου, ψάχνοντας επί τροχάδην τα θέματα, διαπίστωσα στα πρώτα 3 που κοίταξα πως υπήρχαν απαιτήσεις εκτός ύλης. Συνεχίζοντας βρήκα ερωτήσεις που συγκρούονται με τις οδηγίες διδασκαλίας που ανέφεραν σε τι να δώσουμε έμφαση. Ζητούν γνώσεις σ' αυτά που μας είπαν να μην διδάξουμε αναλυτικά.

Επιπλέον στα θέματα βιολογίας υπάρχει κάτι σαν πρωτόκολλο. Είναι όλα ίδιας μορφής και αντίληψης για το τι πρέπει να ξέρει ένα παιδί. Δεν είναι καθόλου τυχαίο. Θα αποτελούν τη βάση συγκρισιμότητας των σχολείων από δω και στο εξής. Θυμίζουν θέματα PISA. Υπάρχει μια νύξη για τη συγκρισιμότητα σχολείων στο κείμενο που βγάλαμε, αλλά δεν αναφέρουμε πουθενά την εύλογη δυσπιστία που γεννά αυτή η μορφή θεμάτων.

Μοιάζουν σαν να έχουν την ίδια πηγή.  

Μαύρισε με PISA το Δημόσιο Σχολείο 

Είμαι ολόκληρη εκτός ... ύλης !!

Βρίσκομαι σε κατάσταση οργής.

Τι θα κάνουν τα παιδιά;
 
Επιστολή της συναδέλφισας Λένας

ΕΛΜΕ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ. Σχετικά με τις εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου


 Καρδίτσα   28/ 5 / 2014

ΕΛΜΕ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ     


ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ 3


ΤΗΛ. : 2441026197 – 27646               ΠΡΟΣ: Σχολεία του νομού- MME

FAX : 24410 26197                                                                 

Σχετικά με τις εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου

Το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής και αντιπαιδαγωγικής απόφασής του, να διενεργήσει από φέτος τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου με χρήση της λεγόμενης «Τράπεζας Θεμάτων» για τον προσδιορισμό του 50% των θεμάτων των εξετάσεων αυτών, όπως προβλέπεται από το νόμο για το νέο Λύκειο (Ν. 4186/2013).

Η εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και οι γονείς επανειλημμένα εξέφρασαν την αντίθεσή τους στο σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο, καταδεικνύοντας ότι η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές και μαθήτριες του Λυκείου. Η απόκρουση της εφαρμογής του νόμου 4186/13 και η κατάργησή του αποτέλεσε αίτημα των απεργιακών κινητοποιήσεων που αναπτύχθηκαν από το Σεπτέμβρη καθώς και αλλεπάλληλων συναντήσεων με το Υπ. Παιδείας και τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες.

Οι εκπαιδευτικοί, βιώνοντας στην πράξη κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς όλες τις βίαιες αλλαγές που ο νόμος αυτός επιφέρει στη μορφωτική και παιδαγωγική διαδικασία, τονίσαμε με έμφαση πως οδηγούμαστε σε:

 1) βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη  και εκμεταλλευτική μαθητεία, λόγω της αδυναμίας ενός πολύ μεγάλου ποσοστού παιδιών να ανταποκριθούν στις εξοντωτικές απαιτήσεις του «νέου» Λυκείου και της συνακόλουθης αποθάρρυνσης, οπότε θα εκτιναχτεί η σχολική αποτυχία και η μαθητική διαρροή από το Λύκειο σε πολύ υψηλά ποσοστά

2) αποκλειστικό προσανατολισμό της λειτουργίας του σχολείου στις εξετάσεις με μοναδικό στόχο την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση 

3) ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου

4) ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής ανέχειας και σκληρής δοκιμασίας για την ελληνική οικογένεια.

Σ’ ότι αφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία, επιβεβαιώθηκε στην πράξη πως η διδακτέα ύλη, πέρα από το αποσπασματικό περιεχόμενό της,  είναι τόσο εκτεταμένη, ώστε σε ορισμένα μαθήματα η κάλυψή της απαιτεί διπλάσιο από τον διαθέσιμο σχολικό χρόνο, πράγμα που οι εκπαιδευτικοί είχαμε αναδείξει ως μείζον θέμα απ’ την αρχή της χρονιάς. Προειδοποιήσαμε έγκαιρα την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι η πρόθεσή της να θέσει σε λειτουργία την Τράπεζα Θεμάτων επί της καθορισμένης από το Υπουργείο διδακτέας ύλης, μόνο αρνητικά θα επηρεάσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν εισακουσθήκαμε και φτάσαμε στις εξετάσεις, έχοντας απλώς διεκπεραιώσει τυπικά την διδακτέα ύλη, κάνοντας συνδιδασκαλίες και έκτακτα μαθήματα, μόνο και μόνο για να φαίνεται πως η διδαχθείσα είναι και η διδακτέα ύλη, αφού διασπείρονταν απειλές προς τους εκπαιδευτικούς πως όποιος δεν ολοκληρώσει την ύλη θα ελεγχθεί πειθαρχικά. Ακόμα και εκπαιδευτικοί που, με ευθύνη του Υπουργείου, ανέλαβαν διδακτικά καθήκοντα στη μέση της χρονιάς, υποχρεώθηκαν να ολοκληρώσουν την ύλη στο μισό χρόνο. Αυτό συνέβη κυρίως στα ΕΠΑ.Λ. στους καταργηθέντες τομείς, αλλά και σε ορισμένα Γενικά Λύκεια της χώρας, με τα πιο μεγάλα προβλήματα να εντοπίζονται σε υποβαθμισμένες, απομονωμένες και δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας. Ξέρουμε πολύ καλά, ως εκπαιδευτικοί, πως είναι αδύνατον η τεράστια αυτή ύλη, σε τέτοιες συνθήκες, να γίνει γνωστικό κτήμα των παιδιών. Έτσι, επιβεβαιώνεται πως όλες οι αντιρρήσεις μας για το περιεχόμενο και την ποιότητα της γνώσης σε όλο το φάσμα των μαθημάτων, τόσο στις θετικές, όσο και στις θεωρητικές-ανθρωπιστικές επιστήμες ήταν απόλυτα ορθές.

Τρεις μέρες πριν τις εξετάσεις άνοιξε η τράπεζα θεμάτων. Οφείλουμε να τονίσουμε πως προκάλεσε γενικευμένη δυσαρέσκεια, απόλυτα δικαιολογημένη. Περιέχει θέματα πρόχειρα, αρκετά απ’ αυτά είναι δύσκολα, με μεγάλες απαιτήσεις χρόνου, με ασαφείς διατυπώσεις, με πιθανά λάθη που είναι αδύνατον να ελεγχθούν και να διορθωθούν στον ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο. Είδαμε ακόμα και θέματα εκτός ύλης, όπως στη Βιολογία, αλλά και θέματα υψηλών απαιτήσεων, όπως στα Αγγλικά. Είμαστε μπροστά σε έναν τεράστιο όγκο δεδομένων ασυνάρτητης θεματολογίας, που είναι πρακτικά αδύνατον να βοηθήσει τη στοιχειώδη ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των εξεταζόμενων, αφού έχουν δύο μέρες μόνο στη διάθεσή τους για να τα δουν. Πέρα από το σκανδαλώδες ποσό που διατέθηκε για τη συγκρότηση αυτής της τράπεζας θεμάτων, εγείρονται πολύ σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία της όλης διαδικασίας, αφού κανένας έλεγχος δεν γίνεται στο ποιος υποβάλει θέματα και τι είδους θέματα είναι αυτά. Κάποια φροντιστήρια έχουν ήδη έτοιμες τις απαντήσεις και έρχονται πρώτα στην κούρσα της πληροφόρησης. Δεν μιλάμε πια για γνώση, αλλά για αγώνα δρόμου ανάμεσα στους «πληροφορημένους». 

Σ’ όλα αυτά τα προβλήματα πρέπει να υπενθυμίσουμε και το δεδομένο ότι το νέο σύστημα προαγωγής από τάξη σε τάξη γίνεται ιδιαίτερα σκληρό, λόγω των αυξημένων προϋποθέσεων που θέτει. Έτσι γίνεται αναπόφευκτη η μετατροπή του Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, σε ένα ανελέητο εξεταστήριο με άδικους, άνισους και ανέντιμους όρους.

Οι εξετάσεις αυτού του τύπου, πέρα από την εξόντωση των παιδιών, θα χρησιμοποιηθούν και ως αφετηρία για τη σύγκριση σχολείων. Αποτελούν το πρώτο βήμα για την «αξιολόγηση» και κατηγοριοποίηση των σχολείων και τελικά τη δημιουργία σχολείων διαφορετικών επιπέδων και ταχυτήτων. Τα σχολεία, αποψιλωμένα από το μαθητικό τους δυναμικό, θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τα όποια υπολείμματα κριτικής προσέγγισης της γνώσης προσπαθούσαν να συντηρήσουν και θα ακολουθήσουν αναγκαστικά τον ανταγωνισμό της παπαγαλίας, την τυποποιημένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες των εξετάσεων διδασκαλία, καταλήγοντας να είναι μορφωτικές έρημοι, στην προσπάθειά τους να σωθούν, κυνηγώντας αμφίβολης γνωστικής αξίας επιδόσεις. Τα σχολεία θα λιγοστεύουν και θα κλείνουν, αφενός γιατί το μαθητικό δυναμικό δεν θα μπορεί να συνεχίσει, αφετέρου γιατί θα χαρακτηρίζονται «ανεπαρκή» και «κατώτερα» λόγων των κακών επιδόσεων των μαθητών τους.

Οι φετινές εξετάσεις θα αποτελέσουν την απτή απόδειξη όλων των αντιρρήσεών μας και την επιβεβαίωση της πρόγνωσής μας για το ζοφερό μέλλον του Δημόσιου Λυκείου.

Τονίζουμε για μια ακόμα φορά την πλήρη αντίθεσή μας στο νόμο 4186/13 και στη μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο.

Δηλώνουμε κατηγορηματικά τη δέσμευσή μας πως θα συνεχίσουμε τον αγώνα για την κατάργηση του νόμου για το νέο Λύκειο και καλούμε τους γονείς, τους μαθητές και μαθήτριές μας, καλούμε σύσσωμη την ελληνική κοινωνία να διεκδικήσουμε μαζί το Δημόσιο Σχολείο που έχουν ανάγκη τα παιδιά μας.

 

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Καρδίτσας

 

Τετάρτη, 28 Μαΐου 2014

Ανοιχτή επιστολή προς τους πολίτες απευθύνει η ΕΛΜΕ Χανίων


Ανοιχτή επιστολή προς τους πολίτες απευθύνει η ΕΛΜΕ Χανίων για τις πανελλήνιες εξετάσεις αλλά και τον τρόπο εξέτασης στην Α΄Λυκείου.

   Εμείς οι καθηγητές των παιδιών, που προσπαθούμε καθημερινά στο μέτρο των δυνάμεών μας και παρά τις δυσκολίες να τους προσφέρουμε ό,τι μπορούμε, θέλουμε να ενημερώσουμε και να εκφράσουμε τη γνώμη μας για το τι συμβαίνει με το νέο τρόπο εξέτασης στην Α’ Λυκείου. Με βάση λοιπόν την εμπειρίες μας από τη σχολική τάξη και με κριτήριο το συμφέρον των παιδιών και του σχολείου κάνουμε τις εξής επισημάνσεις και καταγγελίες:

    1. Ο πανελλαδικός τρόπος εξέτασης των μαθημάτων (θέματα κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων του Υπουργείου) αγχώνει και πιέζει τα παιδιά (ακόμα και στα μαθήματα όπου δεν υπάρχει αύξημένη ύλη όπως στα Μαθηματικά ή στη Φυσική), αφού οι εξετάσεις παίζουν ρόλο για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.

    2. Η εξεταστέα ύλη για την Α’ Λυκείου είναι πάρα πολύ μεγάλη και δύσκολη·στην πλειοψηφία των μαθημάτων οι απαιτήσεις είναι παράλογα πολλές: Πολύ μεγάλη είναι η εξεταστέα ύλη στη Βιολογία, την Ιστορία, τα Αρχαία Ελληνικά, τα Θρησκευτικά· στην Πολιτική Παιδεία ύλη είναι όλο το βιβλίο· στη Νεοελληνική Γλώσσα ουσιαστικά απαιτείται στην Α’ Λυκείου ό,τι εξετάζονταν μέχρι τώρα στη Γ’ Λυκείου! Αντίστοιχες δυσκολίες και στη Νεοελληνική Λογοτεχνία (πχ εξέταση σε αδίδακτο κείμενο με μεγάλες απαιτήσεις)!

    3. Τα μαθήματα σε σχέση με το χρόνο διάρκειας των εξετάσεων είναι πάρα πολλά. Έτσι οι μαθητές για ένα περίπου μήνα θα αναγκαστούν να εξετάζονται συχνά κάθε μέρα ή κάποιες φορές να εξετάζονται και δυο μαθήματα σε μια μέρα!

    4. Τα βιβλία σε πολλά μαθήματα είναι ανεπαρκή ή και απαράδεκτα. Επίσης σε κάποια μαθήματα η εξεταστέα ύλη είναι αποσπασματική συρραφή σελίδων χωρίς συνοχή μεταξύ τους (πχ στην Ιστορία).

    5. Ο χρόνος εξέτασης (δύο ώρες) είναι οριακός, αν δεν είναι ανεπαρκής.

   6. Στην Α’ τάξη του ΕΠΑΛ (παλιό Τεχνικό Λύκειο για τους μεγαλύτερους) υπάρχει μείωση των διδακτικών ωρών της Ιστορίας και της Λογοτεχνίας από 2 σε 1 ανά βδομάδα! Παρόλα αυτά και παρά τη διαφοροποίηση του επιπέδου, οι απαιτήσεις είναι ακριβώς ίδιες με το Γενικό Λύκειο και σε αυτά τα μαθήματα και σε όλα τα άλλα!

    Εδώ πρέπει να προσθέσουμε και ορισμένα άλλα δεδομένα και στοιχεία:

    1. Η ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης έγινε πολύ καθυστερημένα στα μέσα του Φλεβάρη (τη στιγμή που η εξεταστέα ύλη της Γ’ Λυκείου ανακοινώνεται από το Σεπτέμβρη)! Ακόμα πιο καθυστερημένα και πρόχειρα έγινε η ανακοίνωση των σημαντικών λεπτομερειών για τον τρόπο λειτουργίας της Τράπεζας Θεμάτων. Για να ακριβολογούμε έγινε κυριολεκτικά στο παραπέντε!

    2. Εμείς οι διδάσκοντες καθηγητές είχαμε ελάχιστη βοήθεια, ως προς τη διδακτική στήριξη που πρέπει να παρέχουμε στους μαθητές μας κτλ. Καμιά σοβαρή προετοιμασία δεν υπήρξε και ό,τι έγινε, έγινε με την προσπάθεια κάποιων συμβούλων.

   3. Υπήρξε ουσιαστική άρνηση συζήτησης με τους εκπαιδευτικούς του νέου τρόπου εξέτασης. Πρακτικά οι αποφάσεις επιβλήθηκαν σε εμάς και τους μαθητές μας (ως «πολιτική απόφαση» που δεν αλλάζει παρουσιάσθηκε ακόμα και προς το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής!) χωρίς έστω κάποια πιλοτική εφαρμογή τους!

    4. Πρέπει να πάρουμε υπόψη πως ό,τι γίνεται φέτος στην Α’ Λυκείου θα επεκταθεί του χρόνου στη Β’ και την επόμενη χρονιά στη Γ’ Λυκείου, όπου μάλιστα θα συνοδευτεί από Πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα.

Με βάση όλα αυτά νομίζουμε ότι μπορεί ο καθένας να εξάγει ένα βασικό συμπέρασμα:

    Ο νέος τρόπος εξέτασης αποτελεί έναν ανελέητο τριετή εξεταστικό αγώνα αντοχής που:

    1. Κινδυνεύει να διώξει από την εκπαίδευση χιλιάδες παιδιά, τα οποία δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν (για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους) στις απαιτήσεις των εξετάσεων.
    2. Θα εξουθενώνει τους μαθητές στα εφηβικά τους χρόνια· νέα ψυχικά τραύματα για τα παιδιά! Αλήθεια πώς θα κοιμόμαστε ήσυχοι όλοι μας αν έστω και ένα παιδί φτάσει σε ακραίες καταστάσεις ή ενέργειες;
    3. Θα εξοντώνει πιο πολύ από σήμερα τους γονείς και ψυχολογικά, γιατί θα βλέπουν τα παιδιά τους να υποφέρουν και οικονομικά με νέα έξοδα για περισσότερα φροντιστήρια.
    4. Θα στρεβλώνει τη λειτουργία του σχολείου υπέρ της αποστήθισης ή του ανταγωνισμού και σε βάρος της ουσιαστικής γνώσης. Τα παιδια θα διαβάζουν πάλι για τις εξετάσεις (κάνοντας όπως και σήμερα κοπάνα από το σχολείο), θα ανταγωνίζονται και δεν θα «προλαβαίνουν» να ψάξουν, να σκεφτούν, να μάθουν πραγματικά, πρωτοβουλιακά και δημοκρατικά.
    5. Θα κάνει να κινδυνεύσουν με κλείσιμο σχολεία και με απόλυση καθηγητές, αφού θα μειώνονται οι μαθητές. Έτσι θα εξυπηρετείται η κυβερνητική πολιτική περικοπών με συγχωνεύσεις σχολείων και απολύσεις καθηγητών, όπως το έχουμε ήδη βιώσει.

     Αγαπητοί γονείς,
   εμείς δεν υπερασπιζόμαστε τη σημερινή κατάσταση στην εκπαίδευση! Δεν μπορούμε όμως να δεχθούμε ένα νόμο κι έναν τρόπο εξέτασης που θα κάνει ακόμα χειρότερα τα πράγματα. Για το συμφέρον των παιδιών και του σχολείου ζητάμε:

• Να μην εφαρμοστεί και να καταργηθεί ο τρόπος εξέτασης με την τράπεζα θεμάτων!
• Να καταργηθεί ο νόμος 4186/13 για την αναδιάρθρωση του Λυκείου και της Τεχνικής Εκπαίδευσης.
• Να απαιτηθούν από όλους ουσιαστικές αλλαγές ώστε να έχουμε ένα δωδεκάχρονο, δημόσιο, δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά!
--