Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014

ΕΛΜΕ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ. Σχετικά με τις εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου


 Καρδίτσα   28/ 5 / 2014

ΕΛΜΕ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ     


ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ 3


ΤΗΛ. : 2441026197 – 27646               ΠΡΟΣ: Σχολεία του νομού- MME

FAX : 24410 26197                                                                 

Σχετικά με τις εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου

Το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής και αντιπαιδαγωγικής απόφασής του, να διενεργήσει από φέτος τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου με χρήση της λεγόμενης «Τράπεζας Θεμάτων» για τον προσδιορισμό του 50% των θεμάτων των εξετάσεων αυτών, όπως προβλέπεται από το νόμο για το νέο Λύκειο (Ν. 4186/2013).

Η εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και οι γονείς επανειλημμένα εξέφρασαν την αντίθεσή τους στο σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο, καταδεικνύοντας ότι η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές και μαθήτριες του Λυκείου. Η απόκρουση της εφαρμογής του νόμου 4186/13 και η κατάργησή του αποτέλεσε αίτημα των απεργιακών κινητοποιήσεων που αναπτύχθηκαν από το Σεπτέμβρη καθώς και αλλεπάλληλων συναντήσεων με το Υπ. Παιδείας και τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες.

Οι εκπαιδευτικοί, βιώνοντας στην πράξη κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς όλες τις βίαιες αλλαγές που ο νόμος αυτός επιφέρει στη μορφωτική και παιδαγωγική διαδικασία, τονίσαμε με έμφαση πως οδηγούμαστε σε:

 1) βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη  και εκμεταλλευτική μαθητεία, λόγω της αδυναμίας ενός πολύ μεγάλου ποσοστού παιδιών να ανταποκριθούν στις εξοντωτικές απαιτήσεις του «νέου» Λυκείου και της συνακόλουθης αποθάρρυνσης, οπότε θα εκτιναχτεί η σχολική αποτυχία και η μαθητική διαρροή από το Λύκειο σε πολύ υψηλά ποσοστά

2) αποκλειστικό προσανατολισμό της λειτουργίας του σχολείου στις εξετάσεις με μοναδικό στόχο την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση 

3) ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου

4) ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής ανέχειας και σκληρής δοκιμασίας για την ελληνική οικογένεια.

Σ’ ότι αφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία, επιβεβαιώθηκε στην πράξη πως η διδακτέα ύλη, πέρα από το αποσπασματικό περιεχόμενό της,  είναι τόσο εκτεταμένη, ώστε σε ορισμένα μαθήματα η κάλυψή της απαιτεί διπλάσιο από τον διαθέσιμο σχολικό χρόνο, πράγμα που οι εκπαιδευτικοί είχαμε αναδείξει ως μείζον θέμα απ’ την αρχή της χρονιάς. Προειδοποιήσαμε έγκαιρα την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι η πρόθεσή της να θέσει σε λειτουργία την Τράπεζα Θεμάτων επί της καθορισμένης από το Υπουργείο διδακτέας ύλης, μόνο αρνητικά θα επηρεάσει την εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν εισακουσθήκαμε και φτάσαμε στις εξετάσεις, έχοντας απλώς διεκπεραιώσει τυπικά την διδακτέα ύλη, κάνοντας συνδιδασκαλίες και έκτακτα μαθήματα, μόνο και μόνο για να φαίνεται πως η διδαχθείσα είναι και η διδακτέα ύλη, αφού διασπείρονταν απειλές προς τους εκπαιδευτικούς πως όποιος δεν ολοκληρώσει την ύλη θα ελεγχθεί πειθαρχικά. Ακόμα και εκπαιδευτικοί που, με ευθύνη του Υπουργείου, ανέλαβαν διδακτικά καθήκοντα στη μέση της χρονιάς, υποχρεώθηκαν να ολοκληρώσουν την ύλη στο μισό χρόνο. Αυτό συνέβη κυρίως στα ΕΠΑ.Λ. στους καταργηθέντες τομείς, αλλά και σε ορισμένα Γενικά Λύκεια της χώρας, με τα πιο μεγάλα προβλήματα να εντοπίζονται σε υποβαθμισμένες, απομονωμένες και δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας. Ξέρουμε πολύ καλά, ως εκπαιδευτικοί, πως είναι αδύνατον η τεράστια αυτή ύλη, σε τέτοιες συνθήκες, να γίνει γνωστικό κτήμα των παιδιών. Έτσι, επιβεβαιώνεται πως όλες οι αντιρρήσεις μας για το περιεχόμενο και την ποιότητα της γνώσης σε όλο το φάσμα των μαθημάτων, τόσο στις θετικές, όσο και στις θεωρητικές-ανθρωπιστικές επιστήμες ήταν απόλυτα ορθές.

Τρεις μέρες πριν τις εξετάσεις άνοιξε η τράπεζα θεμάτων. Οφείλουμε να τονίσουμε πως προκάλεσε γενικευμένη δυσαρέσκεια, απόλυτα δικαιολογημένη. Περιέχει θέματα πρόχειρα, αρκετά απ’ αυτά είναι δύσκολα, με μεγάλες απαιτήσεις χρόνου, με ασαφείς διατυπώσεις, με πιθανά λάθη που είναι αδύνατον να ελεγχθούν και να διορθωθούν στον ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο. Είδαμε ακόμα και θέματα εκτός ύλης, όπως στη Βιολογία, αλλά και θέματα υψηλών απαιτήσεων, όπως στα Αγγλικά. Είμαστε μπροστά σε έναν τεράστιο όγκο δεδομένων ασυνάρτητης θεματολογίας, που είναι πρακτικά αδύνατον να βοηθήσει τη στοιχειώδη ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των εξεταζόμενων, αφού έχουν δύο μέρες μόνο στη διάθεσή τους για να τα δουν. Πέρα από το σκανδαλώδες ποσό που διατέθηκε για τη συγκρότηση αυτής της τράπεζας θεμάτων, εγείρονται πολύ σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία της όλης διαδικασίας, αφού κανένας έλεγχος δεν γίνεται στο ποιος υποβάλει θέματα και τι είδους θέματα είναι αυτά. Κάποια φροντιστήρια έχουν ήδη έτοιμες τις απαντήσεις και έρχονται πρώτα στην κούρσα της πληροφόρησης. Δεν μιλάμε πια για γνώση, αλλά για αγώνα δρόμου ανάμεσα στους «πληροφορημένους». 

Σ’ όλα αυτά τα προβλήματα πρέπει να υπενθυμίσουμε και το δεδομένο ότι το νέο σύστημα προαγωγής από τάξη σε τάξη γίνεται ιδιαίτερα σκληρό, λόγω των αυξημένων προϋποθέσεων που θέτει. Έτσι γίνεται αναπόφευκτη η μετατροπή του Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, σε ένα ανελέητο εξεταστήριο με άδικους, άνισους και ανέντιμους όρους.

Οι εξετάσεις αυτού του τύπου, πέρα από την εξόντωση των παιδιών, θα χρησιμοποιηθούν και ως αφετηρία για τη σύγκριση σχολείων. Αποτελούν το πρώτο βήμα για την «αξιολόγηση» και κατηγοριοποίηση των σχολείων και τελικά τη δημιουργία σχολείων διαφορετικών επιπέδων και ταχυτήτων. Τα σχολεία, αποψιλωμένα από το μαθητικό τους δυναμικό, θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τα όποια υπολείμματα κριτικής προσέγγισης της γνώσης προσπαθούσαν να συντηρήσουν και θα ακολουθήσουν αναγκαστικά τον ανταγωνισμό της παπαγαλίας, την τυποποιημένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες των εξετάσεων διδασκαλία, καταλήγοντας να είναι μορφωτικές έρημοι, στην προσπάθειά τους να σωθούν, κυνηγώντας αμφίβολης γνωστικής αξίας επιδόσεις. Τα σχολεία θα λιγοστεύουν και θα κλείνουν, αφενός γιατί το μαθητικό δυναμικό δεν θα μπορεί να συνεχίσει, αφετέρου γιατί θα χαρακτηρίζονται «ανεπαρκή» και «κατώτερα» λόγων των κακών επιδόσεων των μαθητών τους.

Οι φετινές εξετάσεις θα αποτελέσουν την απτή απόδειξη όλων των αντιρρήσεών μας και την επιβεβαίωση της πρόγνωσής μας για το ζοφερό μέλλον του Δημόσιου Λυκείου.

Τονίζουμε για μια ακόμα φορά την πλήρη αντίθεσή μας στο νόμο 4186/13 και στη μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο.

Δηλώνουμε κατηγορηματικά τη δέσμευσή μας πως θα συνεχίσουμε τον αγώνα για την κατάργηση του νόμου για το νέο Λύκειο και καλούμε τους γονείς, τους μαθητές και μαθήτριές μας, καλούμε σύσσωμη την ελληνική κοινωνία να διεκδικήσουμε μαζί το Δημόσιο Σχολείο που έχουν ανάγκη τα παιδιά μας.

 

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Καρδίτσας

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου