Τετάρτη, 28 Μαΐου 2014

Ανοιχτή επιστολή προς τους πολίτες απευθύνει η ΕΛΜΕ Χανίων


Ανοιχτή επιστολή προς τους πολίτες απευθύνει η ΕΛΜΕ Χανίων για τις πανελλήνιες εξετάσεις αλλά και τον τρόπο εξέτασης στην Α΄Λυκείου.

   Εμείς οι καθηγητές των παιδιών, που προσπαθούμε καθημερινά στο μέτρο των δυνάμεών μας και παρά τις δυσκολίες να τους προσφέρουμε ό,τι μπορούμε, θέλουμε να ενημερώσουμε και να εκφράσουμε τη γνώμη μας για το τι συμβαίνει με το νέο τρόπο εξέτασης στην Α’ Λυκείου. Με βάση λοιπόν την εμπειρίες μας από τη σχολική τάξη και με κριτήριο το συμφέρον των παιδιών και του σχολείου κάνουμε τις εξής επισημάνσεις και καταγγελίες:

    1. Ο πανελλαδικός τρόπος εξέτασης των μαθημάτων (θέματα κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων του Υπουργείου) αγχώνει και πιέζει τα παιδιά (ακόμα και στα μαθήματα όπου δεν υπάρχει αύξημένη ύλη όπως στα Μαθηματικά ή στη Φυσική), αφού οι εξετάσεις παίζουν ρόλο για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.

    2. Η εξεταστέα ύλη για την Α’ Λυκείου είναι πάρα πολύ μεγάλη και δύσκολη·στην πλειοψηφία των μαθημάτων οι απαιτήσεις είναι παράλογα πολλές: Πολύ μεγάλη είναι η εξεταστέα ύλη στη Βιολογία, την Ιστορία, τα Αρχαία Ελληνικά, τα Θρησκευτικά· στην Πολιτική Παιδεία ύλη είναι όλο το βιβλίο· στη Νεοελληνική Γλώσσα ουσιαστικά απαιτείται στην Α’ Λυκείου ό,τι εξετάζονταν μέχρι τώρα στη Γ’ Λυκείου! Αντίστοιχες δυσκολίες και στη Νεοελληνική Λογοτεχνία (πχ εξέταση σε αδίδακτο κείμενο με μεγάλες απαιτήσεις)!

    3. Τα μαθήματα σε σχέση με το χρόνο διάρκειας των εξετάσεων είναι πάρα πολλά. Έτσι οι μαθητές για ένα περίπου μήνα θα αναγκαστούν να εξετάζονται συχνά κάθε μέρα ή κάποιες φορές να εξετάζονται και δυο μαθήματα σε μια μέρα!

    4. Τα βιβλία σε πολλά μαθήματα είναι ανεπαρκή ή και απαράδεκτα. Επίσης σε κάποια μαθήματα η εξεταστέα ύλη είναι αποσπασματική συρραφή σελίδων χωρίς συνοχή μεταξύ τους (πχ στην Ιστορία).

    5. Ο χρόνος εξέτασης (δύο ώρες) είναι οριακός, αν δεν είναι ανεπαρκής.

   6. Στην Α’ τάξη του ΕΠΑΛ (παλιό Τεχνικό Λύκειο για τους μεγαλύτερους) υπάρχει μείωση των διδακτικών ωρών της Ιστορίας και της Λογοτεχνίας από 2 σε 1 ανά βδομάδα! Παρόλα αυτά και παρά τη διαφοροποίηση του επιπέδου, οι απαιτήσεις είναι ακριβώς ίδιες με το Γενικό Λύκειο και σε αυτά τα μαθήματα και σε όλα τα άλλα!

    Εδώ πρέπει να προσθέσουμε και ορισμένα άλλα δεδομένα και στοιχεία:

    1. Η ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης έγινε πολύ καθυστερημένα στα μέσα του Φλεβάρη (τη στιγμή που η εξεταστέα ύλη της Γ’ Λυκείου ανακοινώνεται από το Σεπτέμβρη)! Ακόμα πιο καθυστερημένα και πρόχειρα έγινε η ανακοίνωση των σημαντικών λεπτομερειών για τον τρόπο λειτουργίας της Τράπεζας Θεμάτων. Για να ακριβολογούμε έγινε κυριολεκτικά στο παραπέντε!

    2. Εμείς οι διδάσκοντες καθηγητές είχαμε ελάχιστη βοήθεια, ως προς τη διδακτική στήριξη που πρέπει να παρέχουμε στους μαθητές μας κτλ. Καμιά σοβαρή προετοιμασία δεν υπήρξε και ό,τι έγινε, έγινε με την προσπάθεια κάποιων συμβούλων.

   3. Υπήρξε ουσιαστική άρνηση συζήτησης με τους εκπαιδευτικούς του νέου τρόπου εξέτασης. Πρακτικά οι αποφάσεις επιβλήθηκαν σε εμάς και τους μαθητές μας (ως «πολιτική απόφαση» που δεν αλλάζει παρουσιάσθηκε ακόμα και προς το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής!) χωρίς έστω κάποια πιλοτική εφαρμογή τους!

    4. Πρέπει να πάρουμε υπόψη πως ό,τι γίνεται φέτος στην Α’ Λυκείου θα επεκταθεί του χρόνου στη Β’ και την επόμενη χρονιά στη Γ’ Λυκείου, όπου μάλιστα θα συνοδευτεί από Πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα.

Με βάση όλα αυτά νομίζουμε ότι μπορεί ο καθένας να εξάγει ένα βασικό συμπέρασμα:

    Ο νέος τρόπος εξέτασης αποτελεί έναν ανελέητο τριετή εξεταστικό αγώνα αντοχής που:

    1. Κινδυνεύει να διώξει από την εκπαίδευση χιλιάδες παιδιά, τα οποία δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν (για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους) στις απαιτήσεις των εξετάσεων.
    2. Θα εξουθενώνει τους μαθητές στα εφηβικά τους χρόνια· νέα ψυχικά τραύματα για τα παιδιά! Αλήθεια πώς θα κοιμόμαστε ήσυχοι όλοι μας αν έστω και ένα παιδί φτάσει σε ακραίες καταστάσεις ή ενέργειες;
    3. Θα εξοντώνει πιο πολύ από σήμερα τους γονείς και ψυχολογικά, γιατί θα βλέπουν τα παιδιά τους να υποφέρουν και οικονομικά με νέα έξοδα για περισσότερα φροντιστήρια.
    4. Θα στρεβλώνει τη λειτουργία του σχολείου υπέρ της αποστήθισης ή του ανταγωνισμού και σε βάρος της ουσιαστικής γνώσης. Τα παιδια θα διαβάζουν πάλι για τις εξετάσεις (κάνοντας όπως και σήμερα κοπάνα από το σχολείο), θα ανταγωνίζονται και δεν θα «προλαβαίνουν» να ψάξουν, να σκεφτούν, να μάθουν πραγματικά, πρωτοβουλιακά και δημοκρατικά.
    5. Θα κάνει να κινδυνεύσουν με κλείσιμο σχολεία και με απόλυση καθηγητές, αφού θα μειώνονται οι μαθητές. Έτσι θα εξυπηρετείται η κυβερνητική πολιτική περικοπών με συγχωνεύσεις σχολείων και απολύσεις καθηγητών, όπως το έχουμε ήδη βιώσει.

     Αγαπητοί γονείς,
   εμείς δεν υπερασπιζόμαστε τη σημερινή κατάσταση στην εκπαίδευση! Δεν μπορούμε όμως να δεχθούμε ένα νόμο κι έναν τρόπο εξέτασης που θα κάνει ακόμα χειρότερα τα πράγματα. Για το συμφέρον των παιδιών και του σχολείου ζητάμε:

• Να μην εφαρμοστεί και να καταργηθεί ο τρόπος εξέτασης με την τράπεζα θεμάτων!
• Να καταργηθεί ο νόμος 4186/13 για την αναδιάρθρωση του Λυκείου και της Τεχνικής Εκπαίδευσης.
• Να απαιτηθούν από όλους ουσιαστικές αλλαγές ώστε να έχουμε ένα δωδεκάχρονο, δημόσιο, δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά!
--

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου