Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

ΕΛΜΕ ΗΜΑΘΙΑΣ:ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ PISA


 ΕΛΜΕ ΗΜΑΘΙΑΣ

Βέροια 13/1/2015

Αρ. Πρωτ. 12

 

ΕΝΑ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ο διεθνής μαθητικός διαγωνισμός PISA του ΟΟΣΑ θα πραγματοποιηθεί και εφέτος με την

συμμετοχή και της Ελλάδας. Και μάλιστα φέτος συμμετέχουν (υποχρεωτικά με εντολή του

Υπουργείου) το 1οΓΕΛ, το 5ο ΓΕΛ, το ΕΠΑΛ Βέροιας και το ΓΕΛ Μελίκης.

Πρόκειται για μια σειρά εξετάσεων που δημιουργούν ακατάπαυστα αξιολογικές ιεραρχίες

εκπαιδευτικών συστημάτων, με μια σοβαροφανή και επιστημονικοφανή μεθοδολογία που

νομιμοποιεί σε τελική ανάλυση ένα ανταγωνιστικό, αγοραίο και εξετασιοκεντρικό πρότυπο

εκπαίδευσης, την κατηγοριοποίηση και την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων.

Είναι γνωστό ότι οι εξετάσεις του PISA στηρίζονται σε μια αντίληψη που ευνοεί, εξετάζει και

αξιολογεί κυρίως δεξιότητες, λιγότερο ικανότητες και ελάχιστα γνώσεις. Είναι μια

αξιολόγηση, για την οποία η χώρα που θα θελήσει οι μαθητές της να καταλάβουν τις πρώτες

θέσεις υποχρεούται να εστιάσει σε μια στυγνά χρηστική αντίληψη της σχολικής μόρφωσης.

Αν αποβλέπεις σ' αυτό και προετοιμαστείς κατάλληλα, μπορείς να έχεις τα αποτελέσματα της

Σιγκαπούρης, της Εσθονίας, της Ταϊβάν (χώρες με υψηλή κατάταξη στον εν λόγω

διαγωνισμό), αλλά δεν θα έχεις τα αποτελέσματα άλλων προηγμένων χωρών που υστερούν

ακριβώς στην αξιολόγηση τού PISA λόγω διαφορετικού εκπαιδευτικού προσανατολισμού

και διαφορετικών εκπαιδευτικών στόχων.

Επομένως στην περίπτωση του PISA δεν έχουμε να κάνουμε απλώς με «έρευνα». Πρόκειται,

κυρίως, για «πρόγραμμα» που έχει σημαντικές προεκτάσεις στην ίδια την εκπαιδευτική

διαδικασία.

Οι εξετάσεις του PISA γίνονται με υπόδειξη του ΟΟΣΑ. Δηλαδή ενός οργανισμού που έχει

ταχθεί υπέρ μιας συγκεκριμένης μορφής εκπαίδευσης. Ενός οργανισμού που πάντα

προτάσσει τα συμφέροντα ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων, που μιλάει για την ανάγκη να

μειωθεί η κρατική χρηματοδότηση στη δημόσια εκπαίδευση, που επιτάσσει την ουσιαστική

παρέμβαση των χρηματιστηριακών αγορών στο σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Είναι γνωστό ότι, κυβερνήσεις χωρών κάθε φορά που σχεδιάζουν εκτεταμένες εκπαιδευτικές

αλλαγές νεοφιλελεύθερου προσανατολισμού, καταφεύγουν στον ΟΟΣΑ και αναθέτουν την

εργολαβία αξιολόγησης του εκπαιδευτικού τους συστήματος. Πληρώνουν, δηλαδή, τον

ΟΟΣΑ, κυρίως, για να «αγοράζουν» πιο εύκολα την αποδοχή και νομιμοποίηση ειλημμένων,

Βέροια 13/1/2015

Αρ. Πρωτ. 12

πολλές φορές, αποφάσεων. Το ίδιο έκαναν και στη χώρα μας η κ. Διαμαντοπούλου και ο κ.

Αρβανιτόπουλος προκειμένου να θεσμοθετήσουν το Νέο Λύκειο και την Τράπεζα Θεμάτων.

Ακόμα και στην περίπτωση που οι κυβερνήσεις δεν αξιοποιούν τα συμπεράσματα, με την

πάροδο του χρόνου, αθόρυβα και σιωπηρά προωθούν συγκεκριμένες παιδαγωγικές και

διδακτικές απόψεις και πρακτικές.

Το κίνημα των εκπαιδευτικών δεν συμφωνεί και δεν νομιμοποιεί τέτοιου είδους εξετάσεις.

Απαιτούμε να ανακληθεί άμεσα η εγκύκλιος που προβλέπει υποχρεωτική συμμετοχή

σχολείων στο διαγωνισμό.

Έχουμε πλήρη συνείδηση των προβλημάτων και των αδυναμιών του εκπαιδευτικού μας

συστήματος, που έχουν επιταθεί αφόρητα σε συνθήκες κρίσης και εφαρμογής των

καταστροφικών μνημονιακών πολιτικών.

Πιστεύουμε, όμως, ότι οδηγός στην όποια προσπάθεια για τη βελτίωσή του δεν μπορεί να

είναι οι κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, της ΕΕ και, γενικότερα, η φιλοσοφία και οι επιδιώξεις των

δυνάμεων της αγοράς, αλλά οι τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις του εκπαιδευτικού

κινήματος, που πρέπει να συμβαδίζουν με τις πραγματικές ανάγκες και τα οράματα της

ελληνικής κοινωνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου